DAKAR 2007

25. januar (Hjemkomst)
Marc Dullum sluttede dette års Dakar på en plads som nummer 120. Han er allerede hjemme i Danmark igen. Ved ankomsten til Københavns lufthavn stod et TV hold fra Danmarks Radio parat og fik et interview med Marc. Se med her. (wmf 2.19 Mb)

21. januar 2007 (36-16-41)
Målet er nået!
I dag klokken 12:00 kørte Marc Dullum op på podiet i Dakar og fik hængt sin velfortjente medalje om halsen. En glad Marc fortalte over telefonen at han er meget glad for netop denne medalje. I år har han måttet kæmpe igennem Paris-Dakar. "Somme tider har man held og andre gange, hvor man har mindre, så må man kompesere for det ved at arbejde så meget desto mere for sagen", fortæller Marc fra Dakar. Varmen har været en udfordring for alle deltagere de sidste dage i løbet, og da Marc kom i mål drak han over 2,5 liter vand, som kroppen absorberede med det samme. Motorcyklen er afleveret i Parc Fermé, og bliver sejlet til Paris, hvor den skal hentes om nogle uger. Marc Dullum i fuld fart på en af de sidste etaper
Marc fortæller fra Dakar at han er utroligt glad for at han dennegang besejrede ikke blot ørkenen, varmen, logistikken, og de tekniske problemer, men at han også har bevist at han, trods modgang, stædigt er blevet ved med at arbejde sig ud af problemerne. Ikke mindst takket være viljen, og troen på at det også skulle lykkes trejde gang. Der er også blevet lagt mærke til den enlige dansker i feltet; her er hvad Dakar organisationen skriver om Marc Dullum:

Marc Dullum: « The motorcycle is the medium for living this adventure »

Marc lives two minutes from the ocean. That makes life easier when you are an athlete and the slightest breeze inspires you. Windsurfing is one of his passions. In this case, living in Denmark seems particularly ideal. Marc loves open air sports and wide-open spaces. The Dakar was never a childhood dream for this calm and placid Dane. The path towards the desert didn’t come until later in life. A few years ago he read an article that made him realise that his need for a sporting challenge could be met. It took Marc five years to put his project together, but the call of the desert never waned. And it all came together at the end of 2003.

In his first attempt, he became the first Dane to join a select group of rookies to finish the rally. What better way to create media interest. Since then Marc has successfully combined the Dakar and race reports. In 2006 he took part in the rally to bring back footage for Danish national television. He’s back this year to compete. The lone Dane in the 2007 Dakar is also its biggest propagandist.

19. januar 2007 (180-260-18)
Som vi skrev den 17. januar er intet afgjort før målgangen efter opvisningsetapen ved Lac Rose er kørt til ende. Den førende på motorcykel, Marc Coma, kørte galt og styrtede på dagens etape efter at have kørt omkring 50 Km. Det er tegn på hvor barskt et rally dette løb i virkeligheden er. Det var en navigationsfejl fra Marc Coma som gjorde at han satte den halve time han var foran over styr, og i forsøget på at indhente det tabte, satsede han for meget og tabte.Lac Rose ved Dakar Vores egen Marc har kørt mere konservativt. For et privatteam er det ligeså vigtigt at gennemføre et ekstrem-rally som dette, som det er at få en topplacering. Alene at gennemføre et Dakar hvor cirka halvdelen udgår er en stor præstation. Marc har valgt at satste på det sikre her så tæt på målstregen. Der skal ikke satses på at vinde blot en eller to placeringer, men det gælder om at være blandt de meget få, som får chancen for at køre langs den berømte Lac Rose i Senegals hovedstad Dakar.

FAKTA
Lige siden starten på dette legendariske ørkenrally, har det været en tradition at kørerne kører den afsluttende etape med start og målgang langs Lac Rose (Den røde sø) lidt udenfor Senegals hovedstad, Dakar. Lac Rose er egentlig en lagune som ligger få meter fra havet. Den får sin røde farve på grund af det mineralholdinge vand, som er fyldt med mikroorganismer. Der har kun været enkelte gange hvor løbet ikke er endt her. Blandt andet i 1990 hvor den endte i Capetown, og i 2003 hvor den sluttede i Cairo.

17. januar 2007 (278 km)
Dagen i dag har været en ren transportstrækning. På grund af at organisationen fik besked fra det franske udenrigsministerium, om at der var indløbet terrortrusler, på dagens specialprøve, besluttede de selvfølgelig at aflyse. Det var velkomment for de mange privatkørere og professionelle, som har været gennem nogle særdeles hårde etaper de seneste dage. Blandt andet maraton-strækningen i Mauritanien. Marc kom tidligt i mål i dag og har fået lejlighed til at spise flere gange, og Lac Rose, afslutningen Marc Dullum under maratonstrækningen i Mauritanienpå Dakar ralliet, er så småt kommet indenfor rækkevidde. Der kan nå at ske uendeligt meget endnu, og intet, absolut intet er sikkert før de sidste meter er tilbagelagt. Det er før sket, selv for de fabriksstøttede kørere, at de udgår på dagens sidste opvisningsetape ved søen Lac Rose i Senegals hovedstad, Dakar.
Ruten har nu passeret de store sanddyner i Mauritanien, og etaperne er blevet mere savanne-præget, siger Marc fra lejren. Løbet bliver fra nu af en kombination af højhastigheds-strækninger, og teknisk kurvekørsel. Men med højhastighedsprøverne er der kommet endnu et faremoment. Husdyrene er begyndt at dukke op igen, fortæller Marc, og man skal være ekstremt påpasselig at man ikke kører ind i en flok geder, eller torpederer en løbsk kamel. Dyrene er komplet uforudsigelige, de kan stå med snuden vendt væk fra vejen, for i næste nu at vende rundt og løbe lige ud i køreren. Dakar er som sagt ikke forbi før det er forbi.

FAKTA:
For nogle år siden begyndte Dakar organisationen med et nyt tiltag, maratonstrækninger. På disse etaper, som løber over to dage, er det ikke tilladt for kørerne at få mekanikerhjælp om aftenen i lejren. Den første dag starter kørerne ud på en lang og hård etape, og om aftenen, når de kommer i mål, skal deres køretøjer bringes direkte til "Parc Fermé"; et område der er spærret af for alle. I parc fermé vil alle køretøjerne stå til næste morgen, hvor de, uden at de må have fået lavet service af mekanikerne, skal starte på næste dags etape. Det er hårdt for motorcyklerne, der hver eneste dag får rigtigt mange slag, skrammer, og de bliver kørt hårdt. Først på tredje-dagen om aftenen, må de igen få lavet service.

 

16. januar 2007 (10-366-24)
Endelig fik vi nyt fra Marc igen. Det har været nogle konge-etaper i Dakar de seneste 2 dage. Samstemmende siger alle deltagerne at sandet i årets Dakar har været ekstremt blødt, og det har overrasket rigtigt mange, inklusive Marc selv. Man kører fast hele tiden, og må kæmpe sig vej frem. Hver eneste kilometer er en kamp mod det bløde sand, hvor de eneste midler man har er en selv, og sin maskine. Oven i al dette er varmen kommet til at spille en større og større rolle. Der har været en hel del, som har overset vigtigheden af at holde væskebalancen oppe. Mangler man væske, bliver man hurtigere træt. Marc under årets Dakar i kamp mod det bløde sandOg er man først en lille smule træt og mister koncentrationen, så er ørkenen utilgivelig; enhver lille fejl straffes med det samme. Heldigvis har Marc været gennem dette før, og har været opmærksom på at få rigeligt med væske. Der har været nogle stop af kortere og lidt længere varighed ude på ruten. Der har været nogle tekniske problemer med maskinen, og ude i ørkenen er der kun en selv til at klare problemerne, men det er gået godt indtil videre, og her til aften melder Marc at alt er ok med cyklen. Marc er ved rigtig godt mod, og er klar til at tage udfordringerne op på de sidste etaper.

13. januar 2007 (Hviledag)
Selv om det er hviledag er der mange ting der skal laves. Motorcyklen står selvfølgelig øverst på listen, og for Marc Dullums ørkenracer handler det om at den skal have udskiftet hele det højre udstødningsrør. Det har fået for mange slag og er smadret så det ikke længere kan bruges. Det er ganske normalt, at cyklerne får så mange buler og skrammer i et brutalt ørkenrace, og foruden udstødningen, så skal der skiftes dæk og kæde. Choker-spjældet har sat sig fast på grund af sandet. Håndtagene er Luc Alphand og Marc Dullum under Dakar 2007slidt helt ned, og gummiklodserne inde i baghjulet er også helt slidt ned. Desuden skal hele navigeringssystemet gennemgås, men det er et job for Dakar organisationen for det lejer man af dem. Hviledagen i biuvakken bruges også til at gå rundt og hilse på gamle kendinge. Det blev også til en sludder med sidste års Dakar vinder Luc Alphand, som taler svensk, da han er gift med en svensker. Det morer ofte de to at stille sig hen ved siden af en samling franskmænd, og begynde at tale sammen; Marc på dansk og Luc Alphand på svensk. Det får de andre samtaler til at forstumme på et øjeblik, til stor morskab i lejren. Når først hele Dakar-karavanen er i Sahara, samler man sig mere sammen, og hjælper hinanden så godt som man kan - og selvfølgelig også i den udstrækning konkurrencen tillader.
Marc fortalte at han og en tyrkisk kører har været til mange internationale rallies sammen gennem årene, og på etapen den 11. januar var den tyrkiske kører styrtet. Marc gav ham førstehjælp, og han kom til sig selv. Lægerne frarådte ham dog at køre de sidste 15 km til biuvakken, men det gjorde han og han er stadig med i løbet. Marc mistede over 40 minutter på en ellers god dag. Men det er også ånden i Dakar; at selvom det er en konkurrence, så er den så hård og foregår i ubarmhjertigt et miljø at alle hjælper alle så godt de kan.

TV-Billeder
Se de seneste TV billeder og interview af Marc Dullum(8 Mb). Billederne er fra TV2 SPORTEN.

12. januar 2007 (4-542-34)
Løbsledelsen har meddelt, at på grund af en stærk sandstorm på de sidste km af dagen etape, vil dagens specialtrækning stoppe ved CP2 (Check-point 2), da vil kørerne have kørt 439 km. Efter dagens målgang, vil hele karavanen holde en hviledag i Atar. Marc vil ligge på en plads som nummer 129 under hviledagen i morgen.
Marc sluttede på en 109. plads på dagens etape, hvor han forcerede tempoet og hentede en hel del kørere.
Midt på dagens etape kørte Marc forbi Ari Vaatanens folkevogn som stod i flammer, mens Vaatanen og hans co-driver stod og så hjælpeløse til. Marc Dullum kom i mål i dag klokken 16:00.
Hvil på hviledagen bliver der ikke meget af for Marc Dullum. Motorcyklen skal have det helt store serviceeftersyn. Den skal praktisk talt skilles helt ad, og alle de belastede dele skal tjekkes og evt. skiftes ud. Olien skal skiftes, og der har været lidt problemer med den ene af de to triptællere der er monteret på cyklen, så Marc har reelt kørt med kun een der virkede. Det er for risikabelt at køre uden en reserve, for uden triptæller kan man praktisk talt ikke navigere, så det skal laves, inden det igen går løs på sidste halvdel af løbet.

Marc Dullum på sin ørkenracer inden det for alvor gik løs i Mauritanien

FAKTA:
Checkpoints. På hver etape er der mellem 2 og 4 checkpoints som kørerne skal passere. Det er her at der også er tid til at få ekstra benzin på motorcyklerne. Checkpointerne fungerer som kontroller hvor kørerne får et stempel i deres kørebog som dokumentation for, at de rent faktisk har kørt ruten igennem. Kommer man i mål uden at have de nødvendige stempler i roadbooken kan man enten få en så stor tidsstraf at man reelt er ude af spillet, eller også bliver man simpelthen bare dømt ude.
Der er også helt specifikke krav til hvordan man må køre ind på et kontrolområde. Der er hvide flag i den ende man må køre ind og røde flag hvor der er indkørsel forbudt - og de røde flag kan sagtens ligge i den retning man kommer fra, så man skal være meget opmærksom på dette. Desuden er der i lighed med mange andre steder under Dakar, hastighedsbegrænsninger i kontrolområdet. For ligesom i landsbyerne, hvor man må køre 50 Km/t, må man også kun køre med lav hastighed i kontrolområderne - ellers vanker der store tidsstraffe.

11. januar (414-394-9)
"Det er nogle lange etaper etaper, de holder sig" Sådan siger Marc Dullum fra biuvakken her til aften. En etape på over 800 km i Mauritanien er også langt, selv for de garvede Dakar kørere. Marc fortalte ganske kort om dagens program:
Op klokken 04.00 til en sandstorm, på med køredragten, få noget morgenmad.
Op på cyklen klokken 05:00 og køre de første mange km med en sandstorm ind fra siden.
Klokken 07:00 begynder det sågar at regne - midt ude i ørkenen, og lige op til specialstrækningens start. Det resulterer i at der bliver kørt i mudder helt frem til klokken 12:00, hvorefter de første store Mauritanske sand-dyner rejser sig. Denne slags kørsel strækker sig frem til klokken 18:00, hvor Marc kunne påbegynde de sidste 9 km transport til biuvakken.

Marc føler sig godt kørende, og cyklen har der heller ikke været problemer med. De svære etaper begynder nu for alvor, og strategien har været at begynde at presse en smule på, uden at blive satsede.

FAKTA:
En Dakar motorcykels cocpit. Vi har her på Team Danoises hjemmeside lavet en lille interaktiv præsentation af en Dakar-racers cockpit. Den giver et lille indblik i hvor meget der skal holdes øje med, samtidig med at man skal holde motorcyklen i god fart, og helt oprejs. Klik her for at se med.

10. januar 2007 (164-325-279)
I dag var en "super hård rute", fortæller Marc fra biuvakken i Ouarzazate. Det var igen en meget teknisk rute med mange sving, meget navigering, og ikke mindst mange sten. Der kom dog et lille lyspunkt, midt i alle anstrengelserne, da Marc blev budt på fransk ost, og pølse af nogle besøgende i biuvakken. "Det var lige hvad man trængte til efter sådan en dag på pisten", fortæller en glad Marc fra lejren. Han har set en del danske flag på den sidste del af transportstrækningen i dag. I morgen går det imidlertid for alvor løs i Dakar 2007, når kørene kører ind i Mauritanien, og dets sand. I morgen bliver fårene skilt fra bukkene, og Dakar viser sit sande ansigt. Marc er klar til at angribe de Mauritanske sand-dyner, og strategien med at køre konservativt for at spare sig selv og udstyret har allerede båret frugt, i det Marc føler sig fit-for-fight her inden det går løs. "Men", pointerer Marc, "der er altid de ukendte elementer der hedder held, eller uheld. Alt kan vende 180 grader blot ved et lille uheld, eller et mindre fald hvor cyklen eller jeg selv lander uheldigt". "Sådan er Daker", slutter Marc fra biuvakken.

Marc Dullum kører på den tekniske, men flotte, 4. etape i Marokko
FAKTA
.
Dakar rally er ikke blot en logistisk prøvelse for de deltagende privatkørere, men også for organisationen som står bag Dakar. Når biuvakken skal flyttes fra dag til dag, er der mange mennesker og køretøjer indvolveret. Her kommer nogle tal fra dette års Dakar. 28 organisationskøretøjer, her i blandt transport til checkpunkterne ude på ruterne, lægekøretøjer, og TV køretøjer. Der er 9 lastbiler, 10 helikoptere med blandt andet læger ombord, der er 20 fly som transporterer al udstyr fra biuvakken rundt, og der er i alt 54 læger tilknyttet årets Dakar. Derudover skal kokkene og maden transporteres. Der skal bruges 11 lastbiler, 12000 flasker vand pr.dag, 1,5 tons mad, og 77 mennesker, inkl. kokke, serveringspersonale, og køkkenassistenter.

 

 

9. januar 2007 (96-405-178)
Etapen idag, tirsdag 9. januar 2007, har været ekstrem krævende. Jeg har kørt ca. 400 km i terræn vekslende mellem sten, klipper og store sanddyner. Det kræver benhård koncentration. Jeg satsede hårdt i begyndelsen af etapen, men kunne mærke på KTM´en, at jeg bød den rigeligt. Den ser efterhånden temmelig ramponeret ud. Derfor ændrede jeg strategi og valgte at bevare min placering. Men det var en kamp mod uret. Mit serviceteam er i øjeblikket 500 km væk, og hvis jeg selv skulle lave reparationer, gjaldt det om at være i mål, inden det blev mørkt. Det er tilladt at have ganske lidt værktøj med på motorcyklen. Heldigvis fik jeg ikke brug for det, og jeg var i mål kl. 15.30 – inden det blev mørkt. Nu er det tid til lidt eftersyn, inden vi skal transporteres ca. 200 km frem til næste etape. Selv om jeg er godt brugt, ved jeg, at en god nats søvn i beduinteltet vil gøre godt. Mine to tæpper gør sikkert underværker.

8. januar 2007 (205-252-191)
I dag var det den første etape i Afrika i årets Dakar. Og sikke en dag for team Danoises' danske kører. I modsætning til ruten i går, som favoriserede de små motorcykler, ja så var dagens etape lige noget for de store ørkenracere, som Marc Dullums. Ruten passede Marc rigtigt godt, for der var en del navigering i dag, og ikke mindst nogle strækninger hvor det var muligt at køre den store KTM helt ud. Og det var lige præcis hvad Marc Dullum gjorde i dag.
Ikke færre end 79 motorcykler måtte se sig overhalet af Marcs røde racer. 7 motorcykelkørere har på nuværende tidspunkt måttet opgive håbet om at se Senegals hovedstad og Lac Rose, og udgået.

FAKTA.
NAVIGATION. Der er påmonteret en GPS på motorcyklen. Men i modsætning til de GPS'er vi kender fra forretningerne, der både kan tale og vise vej, så er de GPS'er som er monteret på motorcyklerne kun i stand til at give signal til et elektronisk kompas, som kørerne navigerer efter. I roadbooken står der en retningsangivelse, og GPS'en hjælper kun kørerne med at vise om de er på rette kompasretning i forhold til roadbooken.

Marc Dullum under 2. etape i Portugal

 

 

 

 

 

 

 


7. januar 2007 (15-67-463)
Løbets anden etape har været meget teknisk krævende med mange kurver i et stenet landskab. Ruten favoriserede de små motorcykler og ikke, som Marc Dullums store ørkenracer, der er bygget til helt andre forhold. Forhold som kørerne møder senere i løbet.
Vi har været i forbindelse med Marc her til aften, og han ligger lige nu (21.35)i sin kahyt på vej til afrika, og forbereder roadbooken* for i morgen. Det har været en dag der har krævet koncentration under specialtstrækningen, men uden den store dramatik for Marc.
Færgen ankommer til til Afrika i morgen tidlig, og straks derefter sendes de første motocykler afsted.

FAKTA (om roadbooken):
Kørerne får hver dag udleveret en rutebeskrivelse for den følgende dags kørsel. Dette kaldes for en roadbook. Roadbooken er en lang rulle papir der er cirka 20 cm bred, og som er inddelt i felter. Der er angivelser af afkørsler, og vigtige kendemærker, f.eks et træ som skal køres højre om, samt eventuelle farer der lurer. En fare kunne f.eks være udtørrede flodsenge som løber på tværs af kørselsretningen, og som er notorisk meget farlige at overse. Derudover er der angivelser af afstanden mellem de enkelte anmærkninger i roadbooken. Det er roadbooken som man navigerer efter. Det er STRENGT forbudt at have enhver form for vejkort eller andre kort med sig.

6. januar 2007 (115-117-232)*

Marc Dullum under den tekniske kontrol i Portugal, dagen før det går løs

Efter nogle hektiske dage med papirarbejde, teknisk kontrol og godkendelse af motorcyklen, er Marc glad for endelig at kunne komme i gang med løbet.
Dagens etape var på sammenlagt 492 km, hvoraf de 117 var special-strækning. Marc er kommet sikkert i mål, selvom der var mange der sad fast allerede på løbets første dag. Dagens etape foregik i et skovområde, hvor der var en hel del sand. Det kom bag på en hel del kørere, fortalte Marc.

FAKTA (om etaperne):
Et Paris-Dakar løb består af en etape pr. dag.
Hver etape er delt op i transport-strækninger, og special-strækninger. En transportstrækning går fra lejrpladsen og til startområdet. Startområdet ligger ofte mange km væk. Specialstrækningen er den del der køres på tid, og som oftest er den længste. Det er her der køres race. Når målstregen er nået, er der ofte en transportstrækning mere, også på op til flere hundrede Km, som fører kørerne "hjem" til dagens lejrplads og noget at spise.
*En etape beskrives ofte som "210-350-125", som betyder 210 Km transport, 350 Km race, og 125 Km transport.

 

 

 

31.december 2006

Danoises-piloten Marc Dullum er den eneste danske deltager ved årets Paris-Dakar rally.
Ralliet starter den 6. januar 2007.
Han har brugt juleugen på at teste formen i de vestjyske klitter.
Se TV2 Sportens indslag med Marc Dullum. (mpeg 4.10 Mb)

Marc under de sidste forberedelser inden afgangen til Portugal.