DAKAR 2007
25. januar (Hjemkomst)
Marc
Dullum sluttede dette års Dakar på en plads som nummer 120.
Han er allerede hjemme i Danmark igen. Ved ankomsten til Københavns
lufthavn stod et TV hold fra Danmarks Radio parat og fik et interview
med Marc. Se med her. (wmf 2.19 Mb)
21. januar 2007 (36-16-41)
Målet er nået!
I dag klokken 12:00 kørte Marc Dullum op på podiet
i Dakar og fik hængt sin velfortjente medalje om halsen. En glad
Marc fortalte over telefonen at han er meget glad for netop denne medalje.
I år har han måttet kæmpe igennem Paris-Dakar. "Somme
tider har man held og andre gange, hvor man har mindre, så må
man kompesere for det ved at arbejde så meget desto mere for sagen",
fortæller Marc fra Dakar. Varmen har været en udfordring for
alle deltagere de sidste dage i løbet, og da Marc kom i mål
drak han over 2,5 liter vand, som kroppen absorberede med det samme. Motorcyklen
er afleveret i Parc Fermé, og bliver sejlet til Paris, hvor den
skal hentes om nogle uger.
Marc fortæller fra Dakar at han er utroligt glad for at han dennegang
besejrede ikke blot ørkenen, varmen, logistikken, og de tekniske
problemer, men at han også har bevist at han, trods modgang, stædigt
er blevet ved med at arbejde sig ud af problemerne. Ikke mindst takket
være viljen, og troen på at det også skulle lykkes trejde
gang. Der er også blevet lagt mærke til den enlige dansker
i feltet; her er hvad Dakar organisationen skriver om Marc Dullum:
Marc Dullum: « The motorcycle is the medium for living this adventure
»
Marc lives two minutes from the ocean. That makes life easier when you
are an athlete and the slightest breeze inspires you. Windsurfing is one
of his passions. In this case, living in Denmark seems particularly ideal.
Marc loves open air sports and wide-open spaces. The Dakar was never a
childhood dream for this calm and placid Dane. The path towards the desert
didn’t come until later in life. A few years ago he read an article
that made him realise that his need for a sporting challenge could be
met. It took Marc five years to put his project together, but the call
of the desert never waned. And it all came together at the end of 2003.
In his first attempt, he became the first Dane to join a select group
of rookies to finish the rally. What better way to create media interest.
Since then Marc has successfully combined the Dakar and race reports.
In 2006 he took part in the rally to bring back footage for Danish national
television. He’s back this year to compete. The lone Dane in the
2007 Dakar is also its biggest propagandist.
19. januar 2007 (180-260-18)
Som vi skrev den 17. januar er intet afgjort før målgangen
efter opvisningsetapen ved Lac Rose er kørt til ende. Den førende
på motorcykel, Marc Coma, kørte galt og styrtede på
dagens etape efter at have kørt omkring 50 Km. Det er tegn på
hvor barskt et rally dette løb i virkeligheden er. Det var en navigationsfejl
fra Marc Coma som gjorde at han satte den halve time han var foran over
styr, og i forsøget på at indhente det tabte, satsede han
for meget og tabte.
Vores egen Marc har kørt mere konservativt. For et privatteam er
det ligeså vigtigt at gennemføre et ekstrem-rally som dette,
som det er at få en topplacering. Alene at gennemføre et
Dakar hvor cirka halvdelen udgår er en stor præstation. Marc
har valgt at satste på det sikre her så tæt på
målstregen. Der skal ikke satses på at vinde blot en eller
to placeringer, men det gælder om at være blandt de meget
få, som får chancen for at køre langs den berømte
Lac Rose i Senegals hovedstad Dakar.
FAKTA
Lige siden starten på dette legendariske ørkenrally,
har det været en tradition at kørerne kører den afsluttende
etape med start og målgang langs Lac Rose (Den røde sø)
lidt udenfor Senegals hovedstad, Dakar. Lac Rose er egentlig
en lagune som ligger få meter fra havet. Den får sin røde
farve på grund af det mineralholdinge vand, som er fyldt med mikroorganismer.
Der har kun været enkelte gange hvor løbet ikke er endt her.
Blandt andet i 1990 hvor den endte i Capetown, og i 2003 hvor den sluttede
i Cairo.
17. januar 2007 (278 km)
Dagen i dag har været en ren transportstrækning.
På grund af at organisationen fik besked fra det franske udenrigsministerium,
om at der var indløbet terrortrusler, på dagens specialprøve,
besluttede de selvfølgelig at aflyse. Det var velkomment for de
mange privatkørere og professionelle, som har været gennem
nogle særdeles hårde etaper de seneste dage. Blandt andet
maraton-strækningen i Mauritanien. Marc kom tidligt i mål
i dag og har fået lejlighed til at spise flere gange, og Lac Rose,
afslutningen på
Dakar ralliet, er så småt kommet indenfor rækkevidde.
Der kan nå at ske uendeligt meget endnu, og intet, absolut intet
er sikkert før de sidste meter er tilbagelagt. Det er før
sket, selv for de fabriksstøttede kørere, at de udgår
på dagens sidste opvisningsetape ved søen Lac Rose i Senegals
hovedstad, Dakar.
Ruten har nu passeret de store sanddyner i Mauritanien, og etaperne er
blevet mere savanne-præget, siger Marc fra lejren. Løbet
bliver fra nu af en kombination af højhastigheds-strækninger,
og teknisk kurvekørsel. Men med højhastighedsprøverne
er der kommet endnu et faremoment. Husdyrene er begyndt at dukke op igen,
fortæller Marc, og man skal være ekstremt påpasselig
at man ikke kører ind i en flok geder, eller torpederer en løbsk
kamel. Dyrene er komplet uforudsigelige, de kan stå med snuden vendt
væk fra vejen, for i næste nu at vende rundt og løbe
lige ud i køreren. Dakar er som sagt ikke forbi før det
er forbi.
FAKTA:
For nogle år siden begyndte Dakar organisationen med et
nyt tiltag, maratonstrækninger. På disse etaper, som løber
over to dage, er det ikke tilladt for kørerne at få mekanikerhjælp
om aftenen i lejren. Den første dag starter kørerne ud på
en lang og hård etape, og om aftenen, når de kommer i mål,
skal deres køretøjer bringes direkte til "Parc
Fermé"; et område der er spærret af for alle.
I parc fermé vil alle køretøjerne stå til næste
morgen, hvor de, uden at de må have fået lavet service af
mekanikerne, skal starte på næste dags etape. Det er hårdt
for motorcyklerne, der hver eneste dag får rigtigt mange slag, skrammer,
og de bliver kørt hårdt. Først på tredje-dagen
om aftenen, må de igen få lavet service.
16. januar 2007 (10-366-24)
Endelig fik vi nyt fra Marc igen. Det har været nogle konge-etaper
i Dakar de seneste 2 dage. Samstemmende siger alle deltagerne at sandet
i årets Dakar har været ekstremt blødt, og det har
overrasket rigtigt mange, inklusive Marc selv. Man kører fast hele
tiden, og må kæmpe sig vej frem. Hver eneste kilometer er
en kamp mod det bløde sand, hvor de eneste midler man har er en
selv, og sin maskine. Oven i al dette er varmen kommet til at spille en
større og større rolle. Der har været en hel del,
som har overset vigtigheden af at holde væskebalancen oppe. Mangler
man væske, bliver man hurtigere træt. Og
er man først en lille smule træt og mister koncentrationen,
så er ørkenen utilgivelig; enhver lille fejl straffes med
det samme. Heldigvis har Marc været gennem dette før, og
har været opmærksom på at få rigeligt med væske.
Der har været nogle stop af kortere og lidt længere varighed
ude på ruten. Der har været nogle tekniske problemer med maskinen,
og ude i ørkenen er der kun en selv til at klare problemerne, men
det er gået godt indtil videre, og her til aften melder Marc at
alt er ok med cyklen. Marc er ved rigtig godt mod, og er klar til at tage
udfordringerne op på de sidste etaper.
13. januar 2007 (Hviledag)
Selv om det er hviledag er der mange ting der skal laves. Motorcyklen
står selvfølgelig øverst på listen, og for Marc
Dullums ørkenracer handler det om at den skal have udskiftet hele
det højre udstødningsrør. Det har fået for
mange slag og er smadret så det ikke længere kan bruges. Det
er ganske normalt, at cyklerne får så mange buler og skrammer
i et brutalt ørkenrace, og foruden udstødningen, så
skal der skiftes dæk og kæde. Choker-spjældet har sat
sig fast på grund af sandet. Håndtagene er slidt
helt ned, og gummiklodserne inde i baghjulet er også helt slidt
ned. Desuden skal hele navigeringssystemet gennemgås, men det er
et job for Dakar organisationen for det lejer man af dem. Hviledagen i
biuvakken bruges også til at gå rundt og hilse på gamle
kendinge. Det blev også til en sludder med sidste års Dakar
vinder Luc Alphand, som taler svensk, da han er gift med en svensker.
Det morer ofte de to at stille sig hen ved siden af en samling franskmænd,
og begynde at tale sammen; Marc på dansk og Luc Alphand på
svensk. Det får de andre samtaler til at forstumme på et øjeblik,
til stor morskab i lejren. Når først hele Dakar-karavanen
er i Sahara, samler man sig mere sammen, og hjælper hinanden så
godt som man kan - og selvfølgelig også i den udstrækning
konkurrencen tillader.
Marc fortalte at han og en tyrkisk kører har været til mange
internationale rallies sammen gennem årene, og på etapen den
11. januar var den tyrkiske kører styrtet. Marc gav ham førstehjælp,
og han kom til sig selv. Lægerne frarådte ham dog at køre
de sidste 15 km til biuvakken, men det gjorde han og han er stadig med
i løbet. Marc mistede over 40 minutter på en ellers god dag.
Men det er også ånden i Dakar; at selvom det er en konkurrence,
så er den så hård og foregår i ubarmhjertigt et
miljø at alle hjælper alle så godt de kan.
TV-Billeder
Se de seneste TV
billeder og interview af Marc Dullum(8 Mb). Billederne er fra TV2
SPORTEN.
12. januar 2007 (4-542-34)
Løbsledelsen har meddelt, at på grund af en stærk
sandstorm på de sidste km af dagen etape, vil dagens specialtrækning
stoppe ved CP2 (Check-point 2), da vil kørerne have kørt
439 km. Efter dagens målgang, vil hele karavanen holde en hviledag
i Atar. Marc vil ligge på en plads som nummer 129 under hviledagen
i morgen.
Marc sluttede på en 109. plads på dagens etape, hvor han forcerede
tempoet og hentede en hel del kørere.
Midt på dagens etape kørte Marc forbi Ari Vaatanens folkevogn
som stod i flammer, mens Vaatanen og hans co-driver stod og så hjælpeløse
til. Marc Dullum kom i mål i dag klokken 16:00.
Hvil på hviledagen bliver der ikke meget af for Marc Dullum. Motorcyklen
skal have det helt store serviceeftersyn. Den skal praktisk talt skilles
helt ad, og alle de belastede dele skal tjekkes og evt. skiftes ud. Olien
skal skiftes, og der har været lidt problemer med den ene af de
to triptællere der er monteret på cyklen, så Marc har
reelt kørt med kun een der virkede. Det er for risikabelt at køre
uden en reserve, for uden triptæller kan man praktisk talt ikke
navigere, så det skal laves, inden det igen går løs
på sidste halvdel af løbet.
FAKTA:
Checkpoints. På hver etape er der mellem 2 og 4 checkpoints
som kørerne skal passere. Det er her at der også er tid til
at få ekstra benzin på motorcyklerne. Checkpointerne fungerer
som kontroller hvor kørerne får et stempel i deres kørebog
som dokumentation for, at de rent faktisk har kørt ruten igennem.
Kommer man i mål uden at have de nødvendige stempler i roadbooken
kan man enten få en så stor tidsstraf at man reelt er ude
af spillet, eller også bliver man simpelthen bare dømt ude.
Der er også helt specifikke krav til hvordan man må køre
ind på et kontrolområde. Der er hvide flag i den ende man
må køre ind og røde flag hvor der er indkørsel
forbudt - og de røde flag kan sagtens ligge i den retning man kommer
fra, så man skal være meget opmærksom på dette.
Desuden er der i lighed med mange andre steder under Dakar, hastighedsbegrænsninger
i kontrolområdet. For ligesom i landsbyerne, hvor man må køre
50 Km/t, må man også kun køre med lav hastighed i kontrolområderne
- ellers vanker der store tidsstraffe.
11. januar (414-394-9)
"Det er nogle lange etaper etaper, de holder sig" Sådan
siger Marc Dullum fra biuvakken her til aften. En etape på over
800 km i Mauritanien er også langt, selv for de garvede Dakar kørere.
Marc fortalte ganske kort om dagens program:
Op klokken 04.00 til en sandstorm, på med køredragten, få
noget morgenmad.
Op på cyklen klokken 05:00 og køre de første mange
km med en sandstorm ind fra siden.
Klokken 07:00 begynder det sågar at regne - midt ude i ørkenen,
og lige op til specialstrækningens start. Det resulterer i at der
bliver kørt i mudder helt frem til klokken 12:00, hvorefter de
første store Mauritanske sand-dyner rejser sig. Denne slags kørsel
strækker sig frem til klokken 18:00, hvor Marc kunne påbegynde
de sidste 9 km transport til biuvakken.
Marc føler sig godt kørende, og cyklen har der heller ikke
været problemer med. De svære etaper begynder nu for alvor,
og strategien har været at begynde at presse en smule på,
uden at blive satsede.
FAKTA:
En Dakar motorcykels cocpit. Vi har her på Team Danoises
hjemmeside lavet en lille interaktiv præsentation af en Dakar-racers
cockpit. Den giver et lille indblik i hvor meget der skal holdes øje
med, samtidig med at man skal holde motorcyklen i god fart, og helt oprejs.
Klik her for at se
med.
10. januar 2007 (164-325-279)
I dag var en "super hård rute", fortæller
Marc fra biuvakken i Ouarzazate. Det var igen en meget teknisk rute med
mange sving, meget navigering, og ikke mindst mange sten. Der kom dog
et lille lyspunkt, midt i alle anstrengelserne, da Marc blev budt på
fransk ost, og pølse af nogle besøgende i biuvakken. "Det
var lige hvad man trængte til efter sådan en dag på
pisten", fortæller en glad Marc fra lejren. Han har set en
del danske flag på den sidste del af transportstrækningen
i dag. I morgen går det imidlertid for alvor løs i Dakar
2007, når kørene kører ind i Mauritanien, og dets
sand. I morgen bliver fårene skilt fra bukkene, og Dakar viser sit
sande ansigt. Marc er klar til at angribe de Mauritanske sand-dyner, og
strategien med at køre konservativt for at spare sig selv og udstyret
har allerede båret frugt, i det Marc føler sig fit-for-fight
her inden det går løs. "Men", pointerer Marc, "der
er altid de ukendte elementer der hedder held, eller uheld. Alt kan vende
180 grader blot ved et lille uheld, eller et mindre fald hvor cyklen eller
jeg selv lander uheldigt". "Sådan er Daker", slutter
Marc fra biuvakken.
FAKTA.
Dakar rally er ikke blot en logistisk prøvelse for de
deltagende privatkørere, men også for organisationen som
står bag Dakar. Når biuvakken skal flyttes fra dag til dag,
er der mange mennesker og køretøjer indvolveret. Her kommer
nogle tal fra dette års Dakar. 28 organisationskøretøjer,
her i blandt transport til checkpunkterne ude på ruterne, lægekøretøjer,
og TV køretøjer. Der er 9 lastbiler, 10 helikoptere med
blandt andet læger ombord, der er 20 fly som transporterer al udstyr
fra biuvakken rundt, og der er i alt 54 læger tilknyttet årets
Dakar. Derudover skal kokkene og maden transporteres. Der skal bruges
11 lastbiler, 12000 flasker vand pr.dag, 1,5 tons mad, og 77 mennesker,
inkl. kokke, serveringspersonale, og køkkenassistenter.
9. januar 2007 (96-405-178)
Etapen idag, tirsdag 9. januar 2007, har været ekstrem krævende.
Jeg har kørt ca. 400 km i terræn vekslende mellem sten, klipper
og store sanddyner. Det kræver benhård koncentration. Jeg
satsede hårdt i begyndelsen af etapen, men kunne mærke på
KTM´en, at jeg bød den rigeligt. Den ser efterhånden
temmelig ramponeret ud. Derfor ændrede jeg strategi og valgte at
bevare min placering. Men det var en kamp mod uret. Mit serviceteam er
i øjeblikket 500 km væk, og hvis jeg selv skulle lave reparationer,
gjaldt det om at være i mål, inden det blev mørkt.
Det er tilladt at have ganske lidt værktøj med på motorcyklen.
Heldigvis fik jeg ikke brug for det, og jeg var i mål kl. 15.30
– inden det blev mørkt. Nu er det tid til lidt eftersyn,
inden vi skal transporteres ca. 200 km frem til næste etape. Selv
om jeg er godt brugt, ved jeg, at en god nats søvn i beduinteltet
vil gøre godt. Mine to tæpper gør sikkert underværker.
8. januar 2007 (205-252-191)
I dag var det den første etape i Afrika i årets
Dakar. Og sikke en dag for team Danoises' danske kører. I modsætning
til ruten i går, som favoriserede de små motorcykler, ja så
var dagens etape lige noget for de store ørkenracere, som Marc
Dullums. Ruten passede Marc rigtigt godt, for der var en del navigering
i dag, og ikke mindst nogle strækninger hvor det var muligt at køre
den store KTM helt ud. Og det var lige præcis hvad Marc Dullum gjorde
i dag.
Ikke færre end 79 motorcykler måtte se sig overhalet af Marcs
røde racer. 7 motorcykelkørere har på nuværende
tidspunkt måttet opgive håbet om at se Senegals hovedstad
og Lac Rose, og udgået.
FAKTA.
NAVIGATION. Der er påmonteret en GPS på motorcyklen. Men i
modsætning til de GPS'er vi kender fra forretningerne, der både
kan tale og vise vej, så er de GPS'er som er monteret på motorcyklerne
kun i stand til at give signal til et elektronisk kompas, som kørerne
navigerer efter. I roadbooken står der en retningsangivelse, og
GPS'en hjælper kun kørerne med at vise om de er på
rette kompasretning i forhold til roadbooken.
7. januar 2007 (15-67-463)
Løbets anden etape har været meget teknisk krævende
med mange kurver i et stenet landskab. Ruten favoriserede de små
motorcykler og ikke, som Marc Dullums store ørkenracer, der er
bygget til helt andre forhold. Forhold som kørerne møder
senere i løbet.
Vi har været i forbindelse med Marc her til aften, og han ligger
lige nu (21.35)i sin kahyt på vej til afrika, og forbereder roadbooken*
for i morgen. Det har været en dag der har krævet koncentration
under specialtstrækningen, men uden den store dramatik for Marc.
Færgen ankommer til til Afrika i morgen tidlig, og straks derefter
sendes de første motocykler afsted.
FAKTA (om roadbooken):
Kørerne får hver dag udleveret en rutebeskrivelse
for den følgende dags kørsel. Dette kaldes for en roadbook.
Roadbooken er en lang rulle papir der er cirka 20 cm bred, og som er inddelt
i felter. Der er angivelser af afkørsler, og vigtige kendemærker,
f.eks et træ som skal køres højre om, samt eventuelle
farer der lurer. En fare kunne f.eks være udtørrede flodsenge
som løber på tværs af kørselsretningen, og som
er notorisk meget farlige at overse. Derudover er der angivelser af afstanden
mellem de enkelte anmærkninger i roadbooken. Det er roadbooken som
man navigerer efter. Det er STRENGT forbudt at have enhver form for vejkort
eller andre kort med sig.
6. januar 2007 (115-117-232)*
Efter nogle hektiske dage med papirarbejde, teknisk kontrol
og godkendelse af motorcyklen, er Marc glad for endelig at kunne komme
i gang med løbet.
Dagens etape var på sammenlagt 492 km, hvoraf de 117 var special-strækning.
Marc er kommet sikkert i mål, selvom der var mange der sad fast
allerede på løbets første dag. Dagens etape foregik
i et skovområde, hvor der var en hel del sand. Det kom bag på
en hel del kørere, fortalte Marc.
FAKTA (om etaperne):
Et Paris-Dakar løb består af en etape pr. dag.
Hver etape er delt op i transport-strækninger, og special-strækninger.
En transportstrækning går fra lejrpladsen og til startområdet.
Startområdet ligger ofte mange km væk. Specialstrækningen
er den del der køres på tid, og som oftest er den længste.
Det er her der køres race. Når målstregen er nået,
er der ofte en transportstrækning mere, også på op til
flere hundrede Km, som fører kørerne "hjem" til
dagens lejrplads og noget at spise.
*En etape beskrives ofte som "210-350-125", som betyder 210
Km transport, 350 Km race, og 125 Km transport.
31.december 2006
Danoises-piloten Marc Dullum er den eneste danske deltager
ved årets Paris-Dakar rally.
Ralliet starter den 6. januar 2007.
Han har brugt juleugen på at teste formen i de vestjyske klitter.
Se TV2 Sportens indslag
med Marc Dullum. (mpeg 4.10 Mb)
|